banner2_xs.jpg

Spelregels Gekluisterd, het hypnotiserend gezellige vertelspel.

Kruip zelf in de huid van de verhalenverteller en kluister jouw publiek aan hun stoel met de vraag: Welk verhaal schuilt er vandaag in mijn kaarten? Kunnen zij jouw Gekluisterd kaarten raden? Dan krijgen zij de punten. Kunnen zij ze niet raden, dan krijg jij de punten! Degene met de meeste punten wint het spel. Ook zeer geschikt voor luistervinken! 

Gekluisterd Basisspel

Je kunt Gekluisterd op meerdere manieren spelen. Al die manieren zijn een variant op het basisspel. Voor deze (spel)varianten: scan de QR-code. 
Hoe dit basisspel werkt? Bedenk een verhaal rond jouw vijf Gekluisterd kaarten! Zet vervolgens jouw publiek op het verkeerde been! Vertel jouw fantastische verhaal zonder de woorden die op de kaarten staan te gebruiken. Voor elk verkeerd geraden woord krijg jij één punt. Voor elk goed geraden woord krijgt die luisteraar één punt. 

Hoe meer jij jouw publiek in jouw ban houdt, hoe groter de kans dat ze details missen en jouw woorden niet (goed) raden. Hoe gro-ter de kans dus dat jij wint! Geef je verhaal meer body met behulp van de Rode Draad kaart én onze verteltips (scan QR-Code).


Stap 1: Het spel voorbereiden:

Het spel bestaat uit?

  • 60 Gekluisterd kaarten
  • 6 Rode Draad kaarten
  • Spelregels met op de achterkant een sorteerbord om de stapeltjes Gekluisterd kaarten op te leggen
  • Scoreblok met op de achterzijde ruimte voor aantekeningen

Zelf regelen:

  • Pen en papier waarmee elke speler telkens alle vijf de antwoorden op kan schrijven. Zie stap 5.

Het spel voorbereiden:

  • Pak de doos uit 
  • Leg het sorteerbord op tafel
  • Sorteer de Gekluisterd kaarten op kleur en houdt de Rode Draad kaarten apart
  • Schudt de stapeltjes Gekluisterd kaarten goed
  • Leg elk stapeltje terug op het bijpassende sorteervak met de Gekluisterd zijde naar boven
  • Geef elke speler een Rode Draad kaart, een scorekaart, een pen en papier
  • Spreek vooraf een bedenktijd, een verteltijd en een vertelvolgorde af! 

Alle vertelelementen op een rijtje
Gekluisterd kaarten: Personage, Locatie, Obstakel, Kenmerk, Gebeurtenis
Rode Draad kaarten: Beginsituatie: ‘Er was eens…in een land…’, Doel hoofdpersoon, Tegenstander, Hulpmiddel/Helper, Probleem/Uitda-
ging, Einde/Slot: ‘Ze leefden… zelf invullen’


Vertelvoorbeeld 
Vertellen zonder de woorden op de Gekluisterd kaarten te gebruiken?
Hoe doe je dat? Bijvoorbeeld: je hebt als kenmerk ‘stinken’. In plaats van ‘het hele huis stonk’, zeg je: ‘Het hele huis rook naar rotte vis!’.

Vertelregels

  • Je verhaal móét gaan over de woorden / verhaalelementen die op jouw vijf Gekluisterd kaarten staan.
  • Je móét omschrijven, je mag geen synoniem gebruiken. 
  • Bijvoorbeeld burcht i.p.v. kasteel
  • De Rode Draad kaart is een hulpmiddel om jouw verhaal te maken.

Luisterregels

  • Antwoorden in synoniemen mag wel. Bijvoorbeeld ‘woud’ in plaats van ‘bos’.
  • Je antwoord met één woord per categorie.
  • Een luisteraar die een verhaal onderbreekt krijgt één minpunt.  

Laten we beginnen!


Stap 2: Basis Gekluisterd warm up:

Om je fantasie te prikkelen: vertel samen één groot verhaal

  • Zet de timer op één minuut
  • Iedereen pakt één kaart
  • Iedereen bedenkt iets over die kaart, het maakt niet uit wat.
  • Zet de timer en vertel samen binnen één minuut een verhaal.
  • Je telt NOG GEEN PUNTEN

 

Stap 3: Tijd voor Gekluisterd!: 

Iedereen bouwt een verhaal

  • Zet de timer op de afgesproken bedenktijd
  • Trek om beurten vijf Gekluisterd kaarten, van elke kleur één!
  • Start de timer
  • Laat je fantasie de vrije loop totdat je een basisverhaal hebt.
  • Pak jouw Rode Draad kaart en bedenk de rest van het verhaal ook erbij.
  • Maak aantekeningen! (achterzijde scorekaart)
  • Vertel in gedachten jouw verhaal door de woorden die op jouw Gekluisterd kaarten staan te omschrijven i.p.v. ze te benoemen.
  • Ben je klaar en is de bedenktijd nog niet om? Oefen dan nog eens in je hoofd. Je oefent nooit te veel!

Stap 4: Jouw verhaal 

Tijd om je verhaal te vertellen binnen de afgesproken vertelvolgorde en binnen de afgesproken verteltijd!


Stap 5: Na jouw verhaal!

  1. Iedereen pakt pen en papier en de scorekaart erbij.
  2. De verteller stelt de luisteraars de volgende vragen:
  • Wie was mijn Personage?
  • Wat was de Locatie?
  • Wat was mijn Obstakel?
  • Wat was mijn Kenmerk?
  • Wat was de Gebeurtenis?

    3. Elke luisteraar schrijft de eigen antwoorden op papier.
       Iedereen, ook de verteller, draait zijn antwoorden tegelijkertijd om!
    4. Voor elk fout antwoord krijgt de verteller één punt. Voor elk
       goed antwoord krijgt die luisteraar één punt. Houdt na elk
       verhaal de score bij op je eigen scorekaart. 


Stap 6: De finale winnaar uitroepen!

Na het laatste verhaal telt iedereen zijn punten. De speler met de meeste punten wint het spel! 


Spelvarianten & verteltips

Het basisspel is al voldoende voor een gezellige en hilarische avond met vrienden! Voor nog meer spanning, mysterie of hilariteit: check dan zeker de andere 3 spelvarianten! 

Wordt next level verhalenverteller met behulp van onze verteltips! Nieuwsgierig?